Nobelovy ceny za rok 2001

10.10.2001

V roce 2001 byla Nobelova cena za fyziologii a lékařství udělena Lelandu Hartwellovi (Fred Hutchinson Cancer Research Center, Seattle, USA, nar.1939), Paulu Nursovi (nar.1949) a R.Timothy Huntovi (nar.1943, oba Imperial Cancer Research Fund, Londýn) za významné objevy při studiu klíčových regulátorů buněčného cyklu. Při svém dělení procházejí buňky určitým cyklem, v jehož průběhu z původní buňky vznikají dvě nové. Tento cyklus je spuštěn a řízen jistým bílkovinami (cykliny). Právě za popis těchto dějů na molekulární úrovni obdrželi letošní laureáti své ceny. Nobelovu cenu za fyziku za rok 2001 obdrželi Eric A.Cornell (JILA and National Institute of Standards and Technology, Boulder, Colorado, USA, nar.1961), Wolfgang Ketterle (Massachusets Institute of Technology, USA, nar.1957)a Carl E.Wieman (rovněž JILA and National Institute of Standards and Technology, nar. 1951) za svou práci týkající se Boseho-Einsteinových kondenzací ve zředěných parách alkalických kovů a za původní základní výzkumy kondenzovaných systémů. Pánové William S. Knowles (USA, nar.1917), Ryoji Noyori (Nagoya University, Japonsko, nar.1938) a K.Barry Sharpless (Scrippsův výzkumný ústav, La Jolla, Kalifornie, USA, nar.1941) obdrželi Nobelovu cenu za chemii za své dílo v oblasti katalýzy.

Za zmínku možná ještě stojí, že letos si připomínáme sté výročí udělování Nobelových cen. Prvním oceněným za lékařství a fyziologii byl v roce 1901 Emil Adolf von Behring za svůj přínos k léčbě záškrtu. Prvním oceněným za fyziku byl Wilhelm Conrad Röntgen. Za chemii byl v roce 1901 oceněn za objevy v chemické kinetice a výzkum osmotického tlaku Jacobus Henricus van't Hoff.

Odeslat komentář k článku " Nobelovy ceny za rok 2001 "